tekeningen & schilderingen

schilderijen


meer schilderijen in de galerij

Gesina Liedmeier

 

kleine serie: hoe een historisch olieverfpaneeltje wordt gemaakt


Links de hollandse manier met een witte grond die door alle lagen heenschijnt, rechts de italiaanse manier met een groenige grond, verdaccio. U ziet dat Gesina 12 paneeltjes schilderde in plaats van één proces 12 keer te fotograferen. 

Gesina Liedmeier

stap 1: kaal hout (eik in dit geval)

Gesina Liedmeier

stap 2: eikenhout ontvet en bedekt met warme huidenlijm

Gesina Liedmeier

stap 3: gegrondeerd met zeven lagen krijtgrond, krijt met warme lijm, en daarna geschraapt om oneffenheden te verwijderen

Gesina Liedmeier

stap 4: rechts een imprimatura vedaccio, een groenige grond op italiaanse wijze. Links is de witte grond onaangeroerd. Ondertekening met een karton om op elk paneeltje dezelfde ondertekening te hebben.

Gesina Liedmeier

stap 5: de ondertekening is gefixeerd met groene omber, tempera grassa

Gesina Liedmeier

stap 6: de hollandse ( linker-) zijde is monochroom geschilderd met tempera, omber, de italiaanse (rechter-) zijde heeft al een mager olierverflaag, omber voor de schaduwen en wit voor de lichtere partijen

Gesina Liedmeier

step 7: eidelijk, de eerste kleurgrondlaag! Pigmenten, olien, bijenwas. Zie hoe transparant de lagen zijn!

Gesina Liedmeier

stap 8: een vettere laag. Vetter is bijvoorbeeld een beetje standolie toevoegen aan de lijnolie

Gesina Liedmeier

stap 9: de laatste grondlaag

Gesina Liedmeier

stap 10: glaceren met heel doorzichtige lagen, oker op blauw en vice versa, rooiig op huiskleur

Gesina Liedmeier

stap 11: hollandse wolken en italiaanse voile ook met een glaceerlaag aangebracht

Gesina Liedmeier

stap 12: met tempera grassa zijn de fijne details aangebracht, wimpers en het boordje aan de voile

Gesina Liedmeier

Naar boven ^