tekeningen & schilderingen
kleine serie: hoe een historisch olieverfpaneeltje wordt gemaakt
Links de hollandse manier met een witte grond die door alle lagen heenschijnt, rechts de italiaanse manier met een groenige grond, verdaccio. U ziet dat Gesina 12 paneeltjes schilderde in plaats van één proces 12 keer te fotograferen.
stap 1: kaal hout (eik in dit geval)
stap 2: eikenhout ontvet en bedekt met warme huidenlijm
stap 3: gegrondeerd met zeven lagen krijtgrond, krijt met warme lijm, en daarna geschraapt om oneffenheden te verwijderen
stap 4: rechts een imprimatura vedaccio, een groenige grond op italiaanse wijze. Links is de witte grond onaangeroerd. Ondertekening met een karton om op elk paneeltje dezelfde ondertekening te hebben.
stap 5: de ondertekening is gefixeerd met groene omber, tempera grassa
stap 6: de hollandse ( linker-) zijde is monochroom geschilderd met tempera, omber, de italiaanse (rechter-) zijde heeft al een mager olierverflaag, omber voor de schaduwen en wit voor de lichtere partijen
step 7: eidelijk, de eerste kleurgrondlaag! Pigmenten, olien, bijenwas. Zie hoe transparant de lagen zijn!
stap 8: een vettere laag. Vetter is bijvoorbeeld een beetje standolie toevoegen aan de lijnolie
stap 9: de laatste grondlaag
stap 10: glaceren met heel doorzichtige lagen, oker op blauw en vice versa, rooiig op huiskleur
stap 11: hollandse wolken en italiaanse voile ook met een glaceerlaag aangebracht
stap 12: met tempera grassa zijn de fijne details aangebracht, wimpers en het boordje aan de voile
Naar boven ^